روانشناسی فروش

روانشناسی فروش

روانشناسی فروش چیست؟

روانشناسی فروش از مهارت‌های اصلی در حرفه فروشندگی است. استفاده از این مهارت‌ها و سایر روش‌های روانشناسی و تکنیک‌های فروش برای داشتن تأثیر در تصمیم گیری مشتری، از امتیازات مثبت فروشندگی می‌باشد. در طی روانشناسی در زمینه فروش، فروشنده به مطالعه روانشناختی مشتری‌ها پرداخته و بهترین محصولات خود را به آنها می‌فروشد. این روانشناسی به بررسی معیارهای مشتریان و فرایند خرید می‌پردازد. بهترین روش این است که خودتان را به جای خریدار گذاشته و از دید او به محصولات نگاه کنید. در این مقاله به معرفی علم روانشناسی در زمینه فروش و نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

 

 

روانشناسی فروش چیست؟

 

 

نکات اثرگذار روی مشتری

فروشنده‌هایی که دارای خصوصیاتی مانند: همدلی، شنوندگی خوب، ارتباط مؤثر، صبر و… باشند، همیشه بیشترین تأثیر را روی مشتری و میزان فروش دارند. سه نکته مهم در ارتباط با مشتریان باید رعایت شوند که عبارتند از:

۱– احساس:

احساس نقش پررنگی در میزان فروش شما خواهد داشت. وقتی خریدار نسبت به شما و محصولاتتان احساس خوبی داشته باشد، مطمئنا به سادگی می‌توانید با او معامله کنید. شما باید احساس مشتری‌ها را درک کرده و آنها را با این شیوه با خود همراه کنید. احساس بعضی مواقع خیلی بیشتر از سایر موارد روی خرید افراد تأثیرگذار است.

۲– اعتماد:

اعتماد مشتری به فروشنده در شکست یا موفقیت کسب و کارها مؤثر می‌باشد. اعتماد به برند، محصول، فروشگاه و… همگی تأثیر زیادی روی میزان خرید و فروش محصول دارند. فروشنده باید بتواند با ارائه خدمات پس از فروش، ضمانتنامه و هر روش دیگری اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. در این صورت است که میزان فروش بالا می‌رود.

۳– منطق:

ارتباط فروشنده با مشتری باید از نظر منطقی هم دارای اصول باشد. باید فروشنده بتواند محصول را به شکلی معرفی کند که مشتری، از نظر منطقی هم برای خرید آن مجاب شود. اینکه طوری از محصول خود صحبت کنید که خریدار احساس نیاز به آن کند، یک مهارت فوق‌العاده است.

روانشناسی فروش این سه نکته را بسیار مهم می‌داند و معتقد است که یک فروشنده موفق باید تمام این نکات را رعایت کند. میزان فروش و درآمد بستگی به چگونگی ارتباط برقرار کردن فروشنده با خریدار دارد.

 

مطالب مهم دیگر
هفت عادت تبدیل مدیران فروش به رهبران فروش

هدف روانشناسی فروش

از روانشناسی فروش برای افزایش میزان فروش استفاده می‌شود. افزایش درآمد در ازای فروش بالا و ارائه خدمات مختلف از اهداف مهم روانشناسی است. جذب مشتری با تکنیک‌های روانشناسی بسیار ساده و سریعتر انجام می‌شود. این تکنیک‌ها فقط مختص به فروش حضوری نیست، در بازاریابی آنلاین و تلفنی هم می‌توان از این روش‌ها استفاده کرد. این تکنیک‌ها در زمان تماس و پیگیری بعد از درخواست مشتری هم باید رعایت شوند.

 

هدف روانشناسی فروش

 

 

اصول روانشناسی فروش

اگر از تکنیک‌های روانشناسی فروش به درستی استفاده نکنید، با گذشت زمان فروش خود را از دست می‌دهید. در این قسمت از مقاله چند اصول مهم و ساده در زمینه جذب مشتری را برای شما بیان می‌کنیم. این اصول عبارتند از:

۱– دادن هدیه یا اشانتیون برای ترغیب مشتریان.

۲– خاص بودن ادعاها در رابطه با محصولات و خدماتتان.

۳– اطلاع از خواسته‌های مشتریان و رفع کردن دودلی آنها برای خرید.

۴– آگاهی دادن به مشتری در زمینه تجارب و اطلاعات شما و در واقع اعتبار سازی کردن.

۵– استفاده از شگرد ایجاد ترس و دودلی در مشتری به خاطر احتمال از دست دادن و فروش رفتن محصول.

۶– می‌توانید از افرادی که از محصولات شما استفاده کرده‌اند، نام ببرید و یا آنها شما را در فضای مجازی و واقعی تایید کنند.

۷– برای فروش بیشتر باید یک مقدار تعداد گزینه‌های پیش روی آنها را کم کنید.

۸– صداقت داشته باشید، صداقت تأثیر بالایی در فروش دارد.

با استفاده از این اصول و به کارگیری آنها در زمان فعالیت و مواجه شدن با مشتری، حتماً موفقیت شما در فروش محصولاتتان بیشتر خواهد شد.

 

اصول روانشناسی فروش

 

کلام پایانی

تکنیک‌ها و روش‌های روانشناسی فروش به بالارفتن میزان فروش و افزایش درآمد شما کمک می‌کنند. این تکنیک‌ها مشتری‌های بیشتری را به سمت شما جذب می‌نمایند و باعث ارتباط بهتر شما با مشتری‌ها خواهند شد. روش‌هایی مانند تبلیغات و بازاریابی در اینستاگرام، واتساپ و سایر برنامه‌ها باعث معروف شدن محصولات شما و بالارفتن فروشتان خواهد شد. جذب مشتری از طریق همدلی با او، آشنایی با نیازها و خواسته‌های او و تبلیغات مثبت انجام می‌شود. با مطالعه این مقاله با اصول روانشناسی در زمینه فروش و بازاریابی، آشنا شده‌اید و مطمئنا از میزان اهمیت آنها هم مطلع هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *