پیشبینی رفتار مارکت میکر یا بازار ساز

بازار ساز

مارکت میکرها یا بازار سازها مهمترین بازیگران چرخاننده‌ی بازارهای مالی هستند. با شناخت و پیشبینی رفتار آنها می‌توانیم نتایج بسیار عالی از معاملات و سرمایه گذاری های خود بگیریم.

 

موفقیت در معاملات با ریسک پذیری

رفتار مارکت میکر در نقاط مقاومتی ( روند رشدی)

مارکت میکر مانند دیگر معامله گران بازار ناحیه مقاومت استاتیکی را به راحتی تشخیص می دهد. معمولا مارکت میکرها در نقاط خیلی خوب به سهم وارد می شوند. و وقتی بر اساس تحلیل های خود و شرایط اقتصادی و سیاسی احتمال می دهند که فعلا قیمت نمی‌تواند در ادامه رشد جذابی داشته باشد، تصمیم می‌گیرند که از معامله خارج شوند. ولی مارکت میکر می داند اگر در نقطه مقاومتی که همه براحتی آن ناحیه را تشخیص می دهند بخواهد سهام خود را که حجم بالایی دارد، بفروشد و از بازار خارج شود این کار او فشار فروش را ناگهان افزایش داده و حرکت قیمت کند شده و معامله گران دیگر وقتی این حالت را می بینند فکر می کنند که دیگر قیمت جون بالا رفتن و شکست مقاومت را نداشته پس آنها نیز سهام خود را به فروش می رسانند. و این پنیک یا رفتار هیجانی ایجاد شده در جهت فروش باعث می شود که مارکت میکر نتواند خریدهای خوب خود را در قیمت خوبی به فروش برساند.

در این شرایط حساس وقتی قیمت به یک نقطه مقاومتی می رسد مارکت میکر با اینکه می‌داند قیمت نمی تواند ناحیه مقاومتی را بشکند ( چون عامل اصلی و کلیدی شکست سطح قیمت خود او می باشد) شروع به خریدهای پشت سر هم می‌کند و قیمت را به بالای ناحیه استاتیکی مقاومتی می‌کشاند. وقتی که قیمت بالای مقاومت استاتیکی قرار گرفت اکثر معامله گران بازار تصور می‌‌کنند که قیمت ناحیه مقاومتی را شکسته و این ناحیه به حمایت استاتیکی تبدیل شده است، لذا قیمت در این شرایط می تواند بیشتر رشد کند و معامله گران بازار وارد خرید می‌شوند یا حجم معاملات قبلی خود را افزایش می دهند. پس از آن رشد قیمت دو چندان شده و در این بین مارکت میگر یا همان بازار ساز و بازیگر اصلی بازار معاملات خرید خود را به همین خریداران جدید الورود می فروشد و در قیمت های بسیار مناسب و خوبی از بازار خارج می شود. بعد از مدتی که هیچ معامله گر پول درشتی نیست که از قیمت حمایت کند، قیمت افت می کند. نمودار زیر یک نمونه از ترفندهای بازار ساز در این شرایط است.

مطالب مهم دیگر
شاخص بازار اول بورس و فرق آن با شاخص دوم بازار

 

 

 

روند رشدی

 

تفکر مارکت میکر در نقاط حمایتی (روند افتی)

در یک روند افتی مارکت میکر مانند دیگر معامله گران بازار ناحیه حمایت استاتیکی را به راحتی تشخیص می دهد. او در نقاط خوبی وارد فروش شده (بازار دو طرفه) و در سود خوبی قرار دارد.

همچنین احتمال بالای می دهد که قیمت نمی‌تواند ناحیه حمایتی را بشکند. اگر او در محدود یا نقطه حمایتی  از معامله فروش بیرون بیاید و با خرید معاملات خود را ببندد، فشار خرید را افزایش داده و حرکت قیمت در روند افتی کند می شود. پس از آن معامله‌گران دیگری که در بازار ناحیه حمایتی را مشاهده می کنند به این باور می رسند که قیمت توانایی شکست حمایت استاتیک را ندارد و وارد خرید می شوند. در نتیجه رشد قیمتی که مارکت میکر به وجود آورده بود دو چندان شده و قیمت به شدت رشد می کند. در این شرایط مارکت میکر نمی تواند پوزیشن های فروش خود را در قیمت های خوب ببندد. ( این حالت در بازارهای دو طرفه که می‌توان معامله فروش باز کرد مصداق دارد مانند بازار ارز دیجیتال و فارکس)

حالا میخواهیم بدانیم مارکت میکر در این حالت به چه صورت عمل می کند؟ وقتی قیمت به نقطه حمایتی مورد نظر رسید مارکت میکر با اینکه می داند قیمت نمی‌تواند ناحیه حمایتی را بشکند شروع به فروش های پشت سر هم می کند و قیمت را به پایین ناحیه استاتیکی می‌کشاند. وقتی قیمت پایین ناحیه استاتیکی قرار گرفت، اکثر معامله گران تصور می کنند که قیمت ناحیه حمایتی را شکسته و این ناحیه تبدیل به ناحیه مقاومت استاتیکی شده است. لذا قیمت در این حالت می‌تواند بیشتر افت کند و در نتیجه معامله گران بازار وارد معاملات فروش می شوند. در نتیجه افت قیمت دو چندان شده و مارکت میکر فروش های خود را به همین فروشندگان جدید می دهد( چون آنها تصمیم به تغییر پوزیشن گرفته‌اند) و در قیمت و سود مناسبی از بازار خارج می شود. بعد از مدتی که هیچ معامله گر کلانی از افت قیمت حمایت نمی کند، قیمت شروع به رشد کردن می‌کند.

مطالب مهم دیگر
پدیده حباب قیمتی در بازارها

 

 

روند نزولی

نتیجه گیری

با شناخت رفتار احتمالی بازار سازها در روندهای رشدی و افتی می توانیم پشت دست بازار ساز حرکت کرده و سودهای مناسب و بزرگی را به دست بیاوریم. فقط کافیست که در جریان بازار تمرکز کرده و بر هیجانات خود مسلط شویم. چون شرط کنترل شرایط بازار ابتدا کنترل و تسلط بر خود می‌باشد.

 

منبع :

اول بورس

کتاب معامله گری مخالف تحلیلگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *