تحلیل جنگ خریداران و فروشندگان در بازار

تحلیل جنگ خریداران و فروشندگان در بازار

بازارهای مالی  از دیدگاهی یک میدان جنگ و چالش بین خریداران و فروشندگان بازار می‌باشد. همواره کسب سود و زیان در بازار به نتیجه برتری تفکر و استراتژی یک گروه بر گروه دیگر مرتبط است. عملکرد بازارهای مالی به ما نشان می‌دهد که پول در شرایط کنونی دست حقیقی‌های بازار است یا حقوقی‌ها و بازار گردان‌های بازار. همچنین با تحلیل ورود پول به صندوق‌ها و سپرده‌های بلند مدت می‌توان فهمید میل پول برای ورود به بازار چقدر است و پول در چه مکانی پارک شده است.

 

تحلیل جنگ خریداران و فروشندگان در بازار

 

شناخت چهار گروه معامله‌گر در جنگ بازارها

حرکات قیمت در بازارهای مالی از دید چهار گروه قابل تقسیم بندی است.

گروه اول خریداران در سود

گروه دوم فروشندگان در ضرر

گروه سوم فروشندگان در سود

گروه چهارم خریداران در ضرر

از بین این چهار گروه دو گروه با هم همیشه در حرکت متقابل هستند.

خریداران در سود = فروشندگان در ضرر

فروشندگان در سود = خریداران در ضرر

 

جنگ خریداران و فروشندگان

وقتی قیمت در یک رنج می افتد این اتفاق چهار گروه در بازار ایجاد می‌کند. طوری که قدرت خریدارها و فروشندگان برابر است و می‌توانیم بگوییم بازار بی جهت است( بازار رنج یا مثلث) بازار رنج جنگ بین خریدار و فروشنده است تا بالاخره یکی از این دو جبهه پیروز شود. اگر خریدارها پیروز شوند، قیمت الگو را به طرف بالا می‌شکند و بازار جهت دارد صعودی می‌شود. اگر که فروشنده‌ها پیروز شوند قیمت الگو را به طرف پایین می‌شکند و بازار جهت دارد نزولی می‌شود. در اینجا می‌توان نتیجه گرفت که وقتی قیمت، رنج را می‌شکند ما دو گروه داریم و بازار جهت دار می‌شود. اگر که در بازار رنج معامله بکنیم احتمال بلاتکلیفی و ریسک ما بیشتر خواهد بود. پس اگر که ما در بازار جهت دار وارد معامله بشویم شانس موفقیت ما بسیار بالا خواهد بود چون این ما در گروه می‌توانیم قرار بگیریم .

مطالب مهم دیگر
حفظ سرمایه‌ی کسب و کار از دزدان مالی

 

 جنگ خریداران و فروشندگان

 

نقطه ورود خریداران و فروشندگان

ورود در معاملات باید جایی صورت بگیرد که به احتمال بالا قیمت بعد از ورود معامله‌گر در جهت تفکر او، حرکتش را شروع کند. هدف معامله‌گر حرفه‌ای ورود هر چه زودتر در طی قیمت‌های مناسب با گروه‌های حرفه‌ای است. اصولا نقطه ورود ما اول سویینگ‌ها است. یعنی جایی که هنوز سویینگ‌ها به معنای واقعی شکل نگرفته‌اند و ما احتمال زیادی می‌دهیم از آنجا به بعد سویینگ شکل بگیرد. در روندهای رشدی نواحی‌ ای که احتمال تشکیل سویینگ حفره (سویینگ LOW) وجود دارد، این نواحی نقاط مناسب برای ورود به معامله هستند. همچنین در روندهای افتی نواحی ای که احتمال تشکیل سویینگ قله (سویینگ High) وجود دارد، نقاط مناسب برای ورود به معامله در پوزیشن فروشن یا خروج از معامله جهت سیو سود می‌باشد.

 

شناخت چهار گروه معامله‌گر در جنگ بازارها

 

سیستم معاملاتی خریداران و فروشندگان

استراتژی که باعث برتری یک گروه بر گروه دیگر می‌شود باید از 5 عنصر تشکیل شود. یک روش معاملاتی، دوم مدیریت سرمایه، سوم مدیریت‌ ریسک، چهارم شناخت رفتار بازار و بازیگردان‌ها (حقوقی ها) پنجم روان‌شناسی معامله‌گری تشکیل شده باشد. تنها در شرایطی می‌توان در بازار موفق عمل کرد که سطح مهارتی معامله‌گران در این پنج عنصر به سطح قابل قبولی رسیده باشد. و این مورد نیاز به تمرین، کسب تجربه و آموزش عملی محور دارد.

سیستم معاملاتی خریداران و فروشندگان

نتیجه گیری

در بازارهای مالی ما وارد یک میدانی می‌شویم که هر روز در ساعات مشخص باید اقداماتی را یا انجام بدهیم یا انجام ندهیم. ما در این میدان میتوانیم تماشاچی بوده و هیچ اقدامی انجام ندهیم و هم می‌توانیم در صورت دیدن موقعیت مناسب دست به اقدام زده و به دستاوردهای مالی و سود در بازار برسیم. و در نهایت عملکرد فکری و استراتژیک هر گروه که بالاتر باشد، آن افراد نتایج را به نفع خود تغییر می‌دهند. به طور خلاصه می‌توان از این مقاله مفاهیم زیر را استخراج کرد:

مطالب مهم دیگر
برقراری تعادل میان آرزو و وسوسه‌های بازار

همیشه باید از دید چهار گروه بازار را دنبال کنیم.

بازار رنج جنگ بین خریدارها و فروشندگان است.

در بازار رنج اگر خریدار پیروز شود قیمت رنج را به طرف بالا می‌شکند.

در بازار رنج اگر فروشنده پیروز شود قیمت رنج را به طرف پایین می‌شکند.

وقتی قیمت در نمودار سهم از حالت رنج خارج شد تنها دو گروه داریم.

برای بالا بردن شانس موفقیت بهتر است در خارج از رنج، پوزیشن معاملاتی باز کنیم تا شانس بهتری داشته باشیم.

نتیجه گیری

منبع: سایت اول بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *